Sup Tulang Lembu

Bahan-bahannya :
• ½ kilo tulang lembu ( rusuk )
• 1 biji ubi kentang
• 1 ulas bawang putih ( dititik )
• 2 cm halia ( dititk )
• 3 ulas bawang merah ( diracik )
• 1 kuntum kecil bunga lawang
• 3 biji buah pelaga
• biji cengkih
• cm kayu manis
• 1 sudu kecil serbuk rempah kurma
• Daun bawang dan daun sup ( diracik sebagai hiasan )
• Lada sulah dan garam, secukup rasa
• Sedikit minyak untuk menggoreng
• Air secukupnya.

Cara-caranya :
• Rebus tulang bersama bawang putih dan halia yang dititik. Gunakan air secukupnya. Untuk memudahkannya, rebus menggunakan ‘rice cooker’. Isi air lebih kurang ¾.
• Agak-agak air mendidih, masukkan serbuk kurma.
• Masak hingga daging empuk. Agak2
• Agak-agak daging sudah empuk atau air telah kurang lebih dari separuh, masukkan ubi kentang.
• Panaskan minyak dalam kuali yang lain, gorengkan bawang merah yang diracik bersama pelaga, bunga lawang, cengkih dan kayu manis, goreng hingga bawang agak kekuningan.
• Setelah itu, masukkan bawang goreng bersama rempah empat sekawan tadi dalam sup kita tadi.
• Agak-agak kentang sudah lembut, perasakan dengan lada sulah dan garam.
• Hidangkan.
• Taburkan dengan daun sup dan daun bawang sebagai hiasan. Anda juga boleh menambah bawang goreng sebagai hiasan tambahan.
• Sedia untuk dinikmati.
• Selamat mencuba…

Nota :
• Anda juga boleh manambahkan lobak dalam sup ini.
• Untuk menambahkan rasa rempah, anda boleh manambahkan dengan jintan dan keumbar samada serbuk atau ditumbuk halus.
• Sekiranya anda sukakan sup yang agak masam, anda boleh tambahkan sedikit limau.

6 Responses so far »

  1. 1

    KEOWN said,

    masuk aje blog ie terus lapor… waaaaaaaaa

  2. 2

    azlina4 said,

    hHhhhahha…. tak dapek den nak nolong ;P

  3. 3

    KEOWN said,

    lapor lah.. nak balik lah….

  4. 4

    Alia & Najwa said,

    sup tulang lembu dengan sup tulang biasa lain ke? yg biasa kita makan daging apa? tak kisahlah janji sedap !

    Alia : sedapkan Najwa ?

    Najwa : betul .. betul .. betul ..
    ( upin & ipin )

  5. 5

    azlina said,

    kheon…
    ko punyer faverote sup tulang ek?… patut pun tengok gambar jer dah lapo. tu gambar tak cun tu, nak ambik yang cun2 aku tak reti. ambik gambar gitu2 je aku tau le😀

    Alia n Najwa…
    Sup tulang biasa tu merujuk kepada sup tulang yang alia biasa makan. kalau alia biasa makan sup tulang kambing, maka sup tulang biasa bagi alia adalah sup tulang kambing, dan begitulah seterusnya. tapi acik biasa masak sup tulang lembu. Terima kasih hhhehe , sedap ek.

  6. 6

    KEOWN said,

    aku makan sup tulang bila puasa ataubalik kg..
    kat KL tak buatpun sebab aku aje makan…

    aku suka sup tulang.. tue sebab badan aku banyak tulang aje..


Comment RSS · TrackBack URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: